Friday 1 February 2013

CARA BUANG VIRUS SHORCUT


Assalamualaikum semua!!

Di sini saya nak kongsikan cara untuk kembalikan folder2, file2 yang hilang disebabkan virus shortcut. Virus ni bagi yang dah kena tahu lah akan kemusnahannya, teruk sekali. Habis semua file yang di simpan selama ini  contohnya di dalam hardisk & pendrive, semuanya jadi shortcut. Pabila tekan je, terus tak boleh buka, box akan keluar kata 'the file doesn't exist' atau lain2 larh..Biasanya kes ini terjadi kepada pengguna OS Windows.
Tak payah cite panjang2, nah amik nih..caranya;

Cara #1:
>gunakan software Smadav, untuk cari virus dan pulihkan apa yang sepatutnya. Tapi, ada kelemahannya kerana virus shortcut ni bukan satu jenis je, tp banyak! Jadinya, ada yang dapat dikesan, dan ada yang tak dapat dikesan. Manakala, kalau guna Malwarebyte soft, Avira dll, pun kebanyakannya xjadi sebab pattern virus ini kebanyakan hanya dikesan di kawasan Asia, dan tidak ada dalam arkib mereka malangnya.


Software Smadav ni hanyalah untuk auto, xpayah susah2 sendiri buat. Kalau yang susah ni, kat bawah tu. Bacalah. Tapi susah2, kesannya lagi baik! ^_^!

Cara #2:
>Tekan file shorcut tu, kemudian akan diberitahu sumbernya di mana (sekian2..sekian2)
atau pun buka Winrar/Zip, seterusnya cari '.ink' atau mana-mana notepad format dalam kawasan shortcut tuh, kemudian buka. Ada beberapa maklumat yang akan anda jumpa, tentang virus dan kedudukannya. Kemudian, buka kedudukan yang diberi tadi, cari '.exe' yang bermula dengan nama pelik2 tuh dan tekan delete lah. Contoh virus yang saya pernah jumpa ialah "s a e a n e h x . e x e" & "yuemex.exe".

<<TAMMAT>>


0 comments:

Post a Comment